• Spil Helpt

ADHD, hoe zit dat eigenlijk?


ADHD, hoe zit dat eigenlijk?

Gisteren mocht ik de ouders van een jongen die ik in onderzoek heb gehad (Ik noem hem in deze blog Joep) verwelkomen in de praktijk. Het was niet mijn eerste kennismaking met deze ouders. Eerder in de maand brachten zij Joep naar de praktijk voor een onderzoek. Uit het onderzoek kwam naar voren dat hij ADHD heeft. Ik vroeg de ouders hoe het voor hen was om het onderzoeksverslag te lezen. Ze vertelden me dat de diagnose ‘ADHD’ voor hen geen verrassing was en meer een bevestiging was van hetgeen zij al langere tijd vermoedden. Natuurlijk roept een diagnose als ‘ADHD’ wel de nodige vragen op. Ook hadden de ouders van Joep veel vragen over één van de adviezen die werd gegeven, namelijk het advies om een afspraak te maken bij de huisarts voor de inzet van medicatie.


Hoe zit dat eigenlijk, ADHD en medicatie? Is er een relatie tussen ADHD, de hersenen en medicatie? Zijn er alternatieven om kinderen met ADHD te helpen om hun aandacht en concentratie te verbeteren.


Attention Deficit Hyperactivity Disorder’

ADHD staat voor ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’. Als we dit letterlijk naar het Nederlands vertalen dan wordt het ‘Aandachtstekort stoornis met hyperactiviteit’.

Wanneer ik ouders en kinderen vertel over wat ADHD is, heb ik zelf altijd wat moeite met het gebruik van het woord ‘stoornis’. Vanuit de praktijk merk ik dat sommige ouders, maar voornamelijk kinderen, hier in eerste instantie van kunnen schrikken. Het is immers een negatief beladen woord dat zonder uitleg verkeerd kan worden geïnterpreteerd.


Bij mensen met ADHD zijn de gebieden in de hersenen die de aandacht, planning en beheersing over impulsen regelen minder actief dan bij mensen zonder ADHD. Dit komt omdat in de hersenen van iemand met ADHD, bepaalde stofjes niet goed worden aangemaakt. De verzamelnaam voor deze stofjes is ‘neurotransmitters’.


Neurotransmitters hebben de belangrijke taak om informatie over te dragen binnen de hersenen en de rest van het lichaam. Wanneer de aanmaak van neurotransmitters niet goed verloopt, is het begrijpelijk dat informatie verloren gaat. Een aantal belangrijke neurotransmitters zijn ‘Dopamine’, ‘Noradrenaline’ en ‘Serotine’.


Medicatie

Omdat we de aandachtsproblemen kunnen verklaren vanuit de werking van de hersenen, wordt bij ADHD vaak een advies gegeven om de werking van de hersenen direct te beïnvloeden. Helaas bestaan er geen trainingen of cursussen die de aanmaak van neurotransmitters in de hersenen beïnvloeden. Het enige wat de aanmaak van neurotransmitters beïnvloedt is medicatie.


Er bestaan verschillende medicijnen voor mensen met ADHD. Deze medicijnen verschillen op twee belangrijke punten van elkaar: de werkzame stof én de wijze waarop de werkzame stof wordt afgegeven. Enkele voorbeelden zijn:

Methylfenidaat

Richt zich op ‘Dopamine’ en ‘Noradrenaline’ in de hersenen. Meest bekend onder de merknaam ‘Ritalin’ (kortwerkend) of ‘Concerta’ (langwerkend). Andere bekende namen zijn: Medikinet, Equasym en Sandoz.

Dexamfetamine Richt zich ook op ‘Dopamine’ en ‘Noradrenaline’ maar is sterker dan methylfenidaat. Bekende namen zijn: ‘Amfexa’ en ‘Elvanse’.

Atomoxetine

Richt zich voornamelijk op ‘Noradrenaline’. Bekend onder de naam ‘Strattera’. Dit middel werkt langdurig, maar de effecten ervan zijn pas na 6 weken goed te merken (dit is bij Methylfenidaat en Dexamfetamine doorgaans eerder).


De visie van Spil Helpt op medicatie

Wanneer wij in een onderzoeksverslag de ouders adviseren om contact op te nemen met de huisarts om de inzet van medicatie te bespreken, geven wij altijd aan dat medicatie alleen geen oplossing is van de ADHD-problematiek.


In onze visie zou medicatie gezien moeten worden als een (tijdelijk) hulpmiddel dat uitsluitend moet worden overwogen bij kinderen die in hun sociaal-emotionele of didactische ontwikkeling vastlopen als gevolg van de aandachtsproblematiek. Voor deze groep kinderen kan medicatie tijdelijk ruimte en rust geven om zich verder te ontwikkelen.


Tijdens het gebruik van de medicatie, moet ook op andere wijze gewerkt worden aan het verbeteren van de aandacht en concentratie. Zo geven we altijd gerichte adviezen voor ouders en leerkracht om vanuit de omgeving de aandacht en concentratie van het kind te versterken. Daarnaast adviseren we vaak psycho-educatie waarin kinderen leren wat ADHD voor hen betekent en hoe zij zelf hun aandacht en concentratie kunnen versterken. Ook zijn er trainingen zoals de Cogmed training en Jungle Memory, die kinderen kunnen helpen hun aandacht en concentratievermogen te vergroten.

Trainingen, cursussen en adviezen hebben geen invloed op de aanmaak van neurotransmitters. Alleen medicatie kan hiervoor zorgen. Als medicatie nodig is geven wij dat bij de adviezen in de onderzoeksverslagen aan. Als we vermoeden dat een kind baat zou kunnen hebben bij medicatie, zullen we altijd adviseren contact op te nemen met de huisarts. Daar kunt u ook terecht voor vragen over de effecten van medicatie en mogelijke bijwerkingen.


Frank Wentink

Orthopedagoog

DEPENDANCES:

Emmaplein 21

5211 VZ Den Bosch

Noord-Brabant

Otterdijk 1

5715 RH Lierop

Noord-Brabant

ADRES:

Boterbloemstraat 13

5321 RP Hedel​

Nederland

hanny@spilhelpt.nl

TEL

073 599 57 80
  • Facebook Spil Helpt

Nieuwstraat 2

5301 EW Zaltbommel

Gelderland

Hambroeklaan 1

4822 ZZ Breda

Noord-Brabant

BIG-registratie: 09926891231

KvK-nummer: 55939767
 

© 2020 Paul van Gulick