• hannyvanderschoot

Mindmappen for Dummies



Mindmappen

Een mindmap is een creatieve en overzichtelijke manier om begrippen, teksten en/ of plaatjes te structureren rondom een bepaald thema. Het is een woordweb met een doordachte manier van structuur, waardoor in één oogopslag te zien is hoe de informatie met elkaar verbonden is. Voor kinderen is dit een goede manier om beter te kunnen leren en het maken van Mindmaps biedt een goede ondersteuning bij het ontwikkelen van woordenschat en begrijpend lezen. Mindmaps maken is voor alle leeftijden en zeker als je kind moeite heeft met leren, woordenschat, begrijpend lezen, structuur creëren en/ of samenvattingen maken, kan dit een erg helpende tool zijn.


Waarom helpt het maken van mindmaps zo goed bij leren?

Een mindmap wordt gevormd door middel van lijnen, pijlen, kleuren, kronkels en ronde vormen. Hier zijn onze hersenen dol op en mede daardoor lukt het om beter en makkelijker dingen te onthouden. Daarnaast zijn plaatjes een goede toevoeging aan een mindmap en wordt de structuur duidelijk voor kinderen. Tijdens het maken van mindmaps dienen kinderen te bedenken waarom bepaalde woorden bij elkaar horen en waarom deze woorden binnen een bepaalde categorie vallen. Daarnaast leren kinderen ook onbewust tijdens het maken van de mindmap, doordat ze hoofd en bijzaken onderscheiden en hierbinnen verbanden vormen.


5 regels voor het maken van een mindmap

  • Het thema/ onderwerp/ hoofdstuk teken je in het midden van het blad door middel van woorden en/of een bijpassende afbeelding.

  • Vanuit het middelpunt teken je kronkelende vertakkingen met daarop algemene thema’s, welke zich verder vertakken in minder belangrijke thema’s.

  • Op de vertakkingen wordt een sleutelwoord geschreven of getekend.

  • Per thema gebruik je een andere kleur gebruikt.

  • Gebruik symbolen, tekeningen en plaatjes om te verduidelijken (door middel van visualisatie worden dingen makkelijker onthouden).

Ideeën voor thuis


Kleuters

Mindmaps maken met kleuters helpt hen om een verhaal te structureren en te begrijpen. Thuis zou je dit met je kind kunnen oefenen door de volgende stappen te volgen:

  • Kies een (prenten)boek uit om voor te lezen en lees deze drie keer voor.

  • Stel zowel voor als na het lezen de vragen:

- Wie komen er in het verhaal voor?

- Waar speel het verhaal zich af?

- Wat is het probleem?

- Wat is de oplossing?

  • Hierna noteer je samen met het kind de mogelijke antwoorden en begrippen.

  • Vraag het kind welke onderwerpen bij elkaar horen.

  • Teken vanuit en het midden en werk zo steeds verder naar buiten.

  • Werk zelf de mindmap uit en bespreek deze met het kind, teken hierbij veel afbeeldingen ter verduidelijking.

Tieners

Bij het maken van een spreekbeurt of samenvatting is het soms lastig om structuur te krijgen met alle informatie. Een mindmap kan daarbij helpen.

  • Noteer op een apart blad de thema’s die horen bij het onderwerp.

  • Vervolgens vul je deze thema’s aan met hoofdzaken en bijzaken welke je samenvat in sleutelwoorden.

  • Hierna teken je deze in een mindmap en voeg je verschillende plaatjes toe.

Een leuk voorbeeld voor kinderen is het filmpje:

Mindmappen met Marja en Moes https://youtu.be/soj4RKksLmg


In dit filmpje wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je je goed kan voorbereiden voor een spreekbeurt of een samenvatting kan maken met behulp van een mindmap.

Een mindmap kan op papier gemaakt worden, maar een alternatieve optie is om het digitaal te maken. Hieronder een aantal opties om digitaal een mindmap te maken:

Zou je hier verdere informatie over willen en/ of over andere onderwerpen dan staat het team van Spil Helpt voor je klaar!


Sem Isenbaert

Orthopedagoog


0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven