• Spil Helpt

Ouders van meer begaafde kinderen



Alweer bijna een jaar geleden schreef ik een blog over hoogbegaafdheid. Dit ging vooral over de schoolse situatie en hoe kinderen die meer begaafd zijn vaak vastlopen. Het is voor scholen vaak moeilijk om een passend aanbod te geven. Dit blijkt ook uit het nieuwsbericht dat een groep ouders ervoor pleit om hoogbegaafdheid als handicap op te nemen, zodat scholen verplicht worden om passend onderwijs te bieden. Mijn mening hierover laat ik even in het midden. Waarom ik dit vertel is omdat het onderwijs in de ogen van ouders en hulpverleners vaak een enorm grote rol speelt bij de begeleiding van meer begaafde kinderen. Op een (online) congres over hoogbegaafdheid gaf professor Kathleen Venderickx hier een andere kijk op.


Zij liet zien hoe niet het onderwijs, maar vooral ook de thuissituatie enorm veel invloed kan hebben op de resultaten van een leerling. Dit klinkt logisch, maar bij meer begaafde leerlingen wordt vaak met de vinger gewezen naar school: het kind heeft slechte resultaten doordat er niet genoeg uitdaging wordt geboden. Dat kan inderdaad het geval zijn, maar de ouders kunnen hier wel degelijk meer invloed op uitoefenen dan ze denken.


De ouders zijn namelijk erg bepalend voor het gedrag dat het kind op school laat zien. Een meer begaafde leerling kan een heel grote leercurve tonen. Met andere woorden: als de leerling gemotiveerd is kan hij of zij razendsnel nieuwe stof tot zich nemen en deze ook toepassen. Dit is echter sterk afhankelijk van wat voor type hoogbegaafde leerling dit is. Ze stellen zich óf heel afhankelijk op óf zijn juist zeer zelfstandig óf willen continu presteren. Bij alle drie de types zitten er valkuilen aan de manier van omgaan met hoogbegaafde kinderen door de ouders. Er kan een patroon van aangeleerde hulpeloosheid, te hoge verwachtingen en faalangst ontstaan. Als ik prof. Venderickx hoor praten dan lijkt het alsof je het als ouder van een meer of hoogbegaafd kind haast niet goed kan doen.


Dat kan gelukkig wel. Deze kinderen hebben vooral nodig dat hun ouders weten dat ze slim zijn, maar dat dat niet betekent dat ze altijd hoge cijfers moeten halen. Dit kan namelijk voor ontzettend veel frustratie zorgen, vooral op de middelbare school. Juist het meer loslaten, leidt ertoe dat deze kinderen gemotiveerder zijn om zich in te zetten; ook voor zaken waar ze het nut niet van inzien. Het is ook belangrijk dat de ouders niet alleen de focus leggen op school, maar ook op buitenschoolse activiteiten en laten zien dat ze trots hierop zijn. Zo geven ze de school een minder grote rol in het leven van hun kind en stimuleren ze tegelijkertijd zijn of haar creativiteit. Deze kinderen zijn ontzettend gevoelig en maken zich snel zorgen. Dingen doen die ze leuk en interessant vinden, kunnen de zorgen omtrent school bij het kind zelf én bij de ouders verminderen.


Tamar van Velzen

Orthopedagoog Spil Helpt

0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

DEPENDANCES:

Emmaplein 21

5211 VZ Den Bosch

Noord-Brabant

Otterdijk 1

5715 RH Lierop

Noord-Brabant

ADRES:

Boterbloemstraat 13

5321 RP Hedel​

Gelderland

hanny@spilhelpt.nl

TEL

073 599 57 80
  • Facebook Spil Helpt

Boschstraat 18

5301 AD Zaltbommel

Gelderland

Hambroeklaan 1

4822 ZZ Breda

Noord-Brabant

BIG-registratie: 09926891231

KvK-nummer: 55939767
 

© 2020 Paul van Gulick