Spil Helpt
Topsport

Op maandag en dinsdag ben ik werkzaam als orthopedagoog bij Spil Helpt, op woensdag en donderdag sta ik voor de klas als gymdocent en daarnaast ben ik marathonschaatser bij de Topdivisie. In de zomer staat er na mijn werkdag nog een training op het programma. In de winter rijd ik, naast mijn dagelijkse trainingen, iedere week een marathon op een ijsbaan in Nederland en ben ik drie weken in het buitenland voor natuurijswedstrijden. Het beste van alles, zo voelt het voor mij. Al komt het bij anderen soms over als een druk leven. Eén voordeel; ik heb er zélf voor gekozen.
Nu lijkt het alsof ik áltijd met veel plezier naar mijn werk en trainingen ga. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit oprecht het beste van alles. Af en toe plof je gewoon liever op de bank neer. Maar ik rijd vanuit mijn werk direct door naar de ijsbaan voor training om vervolgens om half 10 ’s avonds snel mijn bed te verkiezen boven de bank. Soms heb je dat een paar dagen achter elkaar, ben je vermoeid en heb je er echt geen zin in. Toch begin je ook op die momenten aan je training. Hoe dat komt? Door het plezier in de sport en het doel wat je voor ogen hebt: uiteindelijk winnen. Topsport draait om beter worden, beter dan de rest. Om uiteindelijk dat ene doel te behalen: winnen.
De kinderen die ik in de praktijk begeleid hebben lees- en spellingsproblemen. Bij sommige kinderen zie je frustratie wanneer het ze niet lukt woorden goed te lezen of woorden juist op te schrijven. Anderen voelen zich schuldig wanneer ze hun huiswerk niet helemaal gemaakt hebben. Wat deze kinderen allemaal gemeen hebben? Ze bloeien op van complimenten en succeservaringen. Deze kinderen oefenen iedere dag om beter te worden in lezen en spelling, op school én na school. Het is begrijpelijk dat ze af en toe tegenstribbelen en geen zin meer hebben. De tijd die zij erin steken is vergelijkbaar met de tijd die ik investeer om beter te kunnen schaatsen. Het grootste verschil is dat ik er zélf voor heb gekozen en zij niet! Kun je nagaan dat dit échte topsport is voor deze kinderen.
Tijdens de begeleidingen oefenen we natuurlijk veel om beter te worden in lezen en spelling. De belangrijkste troef hierin is het geven van zelfvertrouwen en succeservaringen opdoen. Kinderen moeten een doel voor ogen krijgen, een doel waar ze zelf gemotiveerd voor raken. Reële doelen, waarvan kinderen het gevoel hebben dat ze haalbaar zijn.
Floor Peters
Orthopedagoog