In het eerste boek van Spil Helpt, een inspirerende reis door de boeiende en hoopvolle wereld van diagnostiek en behandeling van leer-, gedrags- en ontwikkelingsproblemen bij kinderen, heb je kunnen lezen dat wij kinderen behandelen met selectief mutisme, een angststoornis waardoor kinderen op bepaalde plekken niet durven te praten. Veelal werken we met de behandelmethode ‘Spreekt voor Zich’ vanuit het UMC Utrecht, maar daarnaast werken we ook met de behandelmethode ‘Praten op school: een kwestie van doen’. Deze methode is ontwikkeld door Els Wippo en Max Güldner van Levvel Amsterdam (voorheen ‘De Bascule’). Het belangrijkste verschil tussen beide methoden is dat de behandeling vanuit Spreekt voor zich start buiten school, terwijl deze vanuit Praten op school: een kwestie van doen juist op school start: daar waar het selectief mutisme het sterkst aanwezig is. Vanuit Levvel wordt iedere twee maanden een online landelijke intervisiebijeenkomst georganiseerd waarbij therapeuten uit het hele land kennis kunnen opdoen over het behandelen van selectief mutisme en waarin ruimte is om casussen in te brengen voor tips en adviezen van mede behandelaren en de ontwikkelaars van de methode. Deze bijeenkomsten zijn heel leerzaam en zorgen voor nieuwe inzichten waarmee wij onze behandeling kunnen verbeteren.
Om kinderen te helpen makkelijker en beter te kunnen oefenen met praten, willen Levvel, het Amsterdam UMC en de Universiteit van Amsterdam Virtual Reality Exposure in gaan zetten naast de reguliere behandelingen. Vanuit de wetenschap weten we dat angst het meest effectief behandeld kan worden door exposure: geleidelijke blootstelling. Dit is wat we in de behandeling bij selectief mutisme dan ook doen: in kleine stapjes laten we de kinderen hun angst aangaan om zo succeservaringen op te doen en uiteindelijk hun angst te overwinnen.
Met behulp van een VR bril zouden kinderen naar een virtuele, driedimensionale klas kunnen gaan, waarin ze kunnen oefenen met praten op school. Dit verlaagt de drempel naar het praten in de werkelijkheid en maakt de kans op succes groter. Zoals gezegd werken we in kleine stapjes en het gebruik van Virtual Reality zou dan ook een ideale tussenstap kunnen zijn. Daarnaast biedt Virtual Reality het voordeel om thuis of in de behandelkamer te oefenen, zodat het kind in een veilige omgeving en op het eigen tempo kan oefenen. Tot slot biedt het de kinderen ook de mogelijkheid om vaker dan de geplande, wekelijkse behandeling te oefenen, waardoor de geleerde technieken beter kunnen beklijven.
Met een promotieonderzoek gaan Levvel en het Amsterdam UMC de toegevoegde waarde van deze Virtual Reality Tool aan de reguliere behandeling onderzoeken. Wanneer het effectief wordt bevonden, kan dit breed worden ingezet om de behandeling voor kinderen met selectief mutisme te verbeteren. Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis wil daarom samen met Level en het Amsterdam UMC geld ophalen voor de ontwikkeling van deze Virtual Reality Tool, om VR brillen en laptops aan te schaffen zodat kinderen thuis kunnen oefenen en voor meer onderzoeksuren om de effectiviteit te kunnen onderzoeken. Zij zijn daarom een crowdfunding gestart, waarbij iedere donatie welkom is! Scan hiervoor de QR code of doneer via https://tikkie.me/pay/Steunemma/2xdzwi2iRoSjiRaUQmhy3F
Michelle Verrijt
Orthopedagoog
Comments